Zastanawiasz się nad skorzystaniem z usług faktoringu, bo słyszałeś, że to dobry sposób na radzenie sobie z długimi terminami płatności faktur? Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, dowiedz się, jak dokładnie działa faktoring i z czym wiąże się taka procedura. Oto najważniejsze informacje.
Faktoring w praktyce – co to jest?
Faktoring jest usługą finansową skierowaną do firm, które wystawiają kontrahentom faktury z odroczonym terminem płatności. Pozwala ona na wcześniejsze uzyskanie środków należnych za sprzedane produkty/usługi. Pokrywa je faktor, czyli instytucja finansowa, która świadczy usługi faktoringu. Natomiast kontrahent reguluje swoje zobowiązanie w ustalonym terminie.
Kiedy skorzystasz z takiego rozwiązania:
- będzie Ci łatwiej utrzymać płynność finansową – unikniesz długich „zatorów”, kiedy np. w krótkim czasie wystawisz kilkadziesiąt faktur z 90-dniowym terminem płatności;
- wzmocnisz konkurencyjność firmy – będziesz mógł potraktować wydłużenie terminu jako kolejny argument za skorzystaniem z Twojej oferty, ale jednocześnie zadbasz o bezpieczeństwo finansowe organizacji;
- zyskasz dodatkowe koszty uzyskania przychodu – faktoring jest usługą płatną, a opłaty z tego tytułu możesz bez problemu odliczyć.
Jakie zobowiązania można objąć faktoringiem?
Istnieją dwa istotne wymagania wobec faktur, które mogą być objęte faktoringiem. Dokumenty muszą być:
- wystawione na firmę lub instytucję – nie ma możliwości finansowania w ten sposób sprzedaży detalicznej, gotówkowej czy komisyjnej;
- „niewymagalne” – termin ich płatności nie mógł zostać przekroczony. Jeśli faktura jest już wymagalna, możesz pomyśleć o tzw. sprzedaży długu. To jednak zupełnie inna usługa.
Co istotne, korzystanie z faktoringu zazwyczaj nie wymaga stosowania dużych zabezpieczeń. Nie jest np. weryfikowana zdolność kredytowa faktoranta (tj. podmiot, który wystawił fakturę i chce szybciej uzyskać zapłatę za nią).
Firmy faktoringowe mogą jednak wymagać:
- określonego czasu obecności faktoranta na rynku – np. przez 6 czy 12 miesięcy;
- zabezpieczenia wierzytelności przez wykup ubezpieczenia – ma to miejsce w przypadku tzw. faktoringu pełnego.
Jak działa faktoring w praktyce?
Faktoring jest kilkuetapowym procesem. Jego przebieg może być zróżnicowany. Wiele zależy od tego, jaki rodzaj usługi został wybrany przez klienta faktora. Jednak najczęściej podstawowe etapy współpracy są podobne.
- Firma wybiera faktora, z którym chce podjąć współpracę i podpisywana jest umowa. Są w niej określane m.in. limity finansowania w ramach faktoringu, czas przekazania środków na konto faktoranta, koszty.
- Faktorant sprzedaje swoje usługi lub produkty kontrahentowi. Wystawia fakturę z odroczonym terminem płatności.
- Faktura jest przekazywana faktorowi. Ten dokonuje jej weryfikacji.
- Faktor przelewa środki na konto firmy, która wystawiła fakturę. Najczęściej odbywa się to w bardzo krótkim czasie – od kilku minut do maksymalnie 24-48 h. Przekazywana kwota nie stanowi 100% wartości faktury. Najczęściej jest to 80-90%, jednak umowa może opiewać też na zaliczkę na poziomie ok. 50%. Wszystko zależy od warunków współpracy.
- Kontrahent uiszcza płatność w terminie wskazanym w fakturze. W zależności od tego, który rodzaj faktoringu został zastosowany, kwota jest regulowana na konto faktora lub faktoranta.
- Faktor przekazuje faktorantowi drugą transzę płatności – pomniejszoną o swoje wynagrodzenie.
Cały proces jest zazwyczaj zautomatyzowany i odbywa się wyjątkowo sprawnie.
Co, jeśli kontrahent nie opłaci faktury?
Jeśli płatność objęta faktoringiem nie zostanie uregulowana w terminie, podlega oczywiście windykacji. To, kto ją przeprowadza, zależy od podpisanej umowy.
- Jeśli został zastosowany faktoring pełny, windykację przeprowadza firma faktoringowa. To do niej należy odzyskanie należnych środków.
- Jeżeli klient skorzystał z faktoringu niepełnego, odpowiedzialność za nieuregulowane należności „spada” na faktoranta. To on musi się podjąć windykacji oraz zwrócić środki przekazane przez firmę faktoringową.
Wszystkie zasady współpracy na podstawie faktoringu są ustalane z góry. Dlatego można je dopasować do swoich potrzeb biznesowych. Warto więc przyjrzeć się bliżej tej opcji.